Jag vill ha

Just nu. Just nu vill jag ha massor. Massor. Med saker. Onödiga glad-saker. Saker som helt enkelt gör en på bra humör. Bara för att liksom. Jag vill ha mockasiner. Verkligen. Jag vill ha plankor att steka plankbiff på. Flera timmar till i dygnet. Till att kunna göra roliga saker på. Sticka, läsa, kocka gott, fika med vänner, promenera, se på film, slösurfa runt i oändligheten.. Jag vill, jag vill, jag vill, jag vill..

Idag är en sån dag att jag önskar att jag kunde släpa ner mitt fluffiga duntäcke, krypa upp i soffan och bygga bo åt mig där inne bland kuddarna. Ligga där och fantisera om livet, ödet, karma och framtiden. Dricka lyxigt kaffe i löjligt stora muggar. Kika ut på världen utanför. Glo på tvsåpor och bara vara. Trängas med hunden och katten. Blöta nosar och stora öron varvat med hopvikta ben och kalla fötter under täcket. Hasa runt i yllesockar. Sjava på i pyjamasen minst halva dagen. Bygga luftslott på pinterest. Meeeeen..

Inte idag. Jobb. Inte imorgon, jobb. Knappast fredag heller.. Inget jobb, men som vanligt massvis med saker som ska fixas.. Inte på lördag, jobb. Kanske söndag? Lite så där hoppfullt?

Är det inte konstigt? Jag vill jobba mera, inte mindre. Samtidigt kan jag inte sluta dra mig för att gå till jobbet. Jag vill vara hemma just nu. Verkligen. Samtidigt tycker jag att det är riktigt roligt att träffa mina stammisar igen, kul att höra att de saknat en. Ändå är det så jobbigt att ta sig hemifrån till jobbet. Men. Ska man ha råd med onödigheter så måste man jobba. Krångligare än så är det inte. Så varför är det så svårt då?

Kan det månne bero på att jag inte jobbar 8 timmars dagar än och att det inte gillas? Kan det vara för att min vikarie jobbar mera än mig? Kan det vara för att min timlön är för liten i jämnförelse med kollektivavtalet? Kan det vara därför? För att jag jobbar VARJE lördag? För att det heter att firman inte hade råd att anställa mig på heltid eller öka på min jobbtimmar (innan sjukdomen då) men nu har råd att ha BÅDE mig OCH min VIKARIE under fler timmar sammanlagt än vad jag jobbade tidigare?

Jag vet att jag är bra på mitt jobb. Dessutom blir jag bättre hela tiden. Övning ger färdighet och erfarenhet. Så det är ju inte det då heller, brist på kunskap eller kunnande.. Jag har ju jobbat inom branschen längre än chefen dessutom. Jag tycker om att klippa hår. Jag tycker om att vara frisör. Jag tycker om mitt yrke. So whats the problem?

Hoppsan och hejsan så blev mitt fluminlägg til gnäll. Bortse från det och välkommen igen!

Välkommen en annan gång, en bättre och kuligare dag!

 

7 thoughts on “Jag vill ha

  1. Jag vill också ha saker hela tiden. Och ändå inte, eftersom det är fullt hus här redan. Trots att vi i sommar tömt huset på tre, fyra släpkärror fulla med stuff.
    Jag vill också vara ledig, och emellanåt vill jag till och med jobba, för jag fattar ju att jag inte kan skaffa mig saker om jag inte jobbar. Men jag vill jobba små, korta snuttar när det passar mig. Visst är det väl märkligt att man aldrig blir nöjd. Fast egentligen är jag ganska nöjd. Om inte andra gjorde mig tillvaro sur på olika sätt, sådana människor som jag helst inte skulle vilja ha något att göra med. Jaja, så här kunde jag fortsätta i en halv evighet.
    För övrigt ligger ”receptet” på nätet nu. I slutet av inlägget.
    Allt gott!

    • I hear you sister. Trodde i somras att jag hade hjärntumör och påbörjade operation tömma huset på min ”skit” hehe, nu ska jag väl inte trilla av pinn så snabbt som jag trodde och rensningen gick väl si så där.. :/ Egentligen är jag väl som du, så där rätt så nöjd på det hela taget, behöver bara gnälla av mig ibland.. 🙂 Tror allt skulle vara lättare och bättre om jag skulle ha det lite jämnare feelis på jobbet. Tack för receptet än en gång 🙂

  2. Sitter här o önskar dig en mänskligare arbetsgivare… Tills dess att det funkar kan jag ju dela med mig lite av det jag lärt mig av en smart arbetshandledare idag 😉 Hon påstod att en viktig faktor för att man ska trivas o orka på sin arbetsplats är att man blir rättvist behandlad… Så, det är kanske inte så underligt att du känner dig lite låg. Lärde mig mycket mer också men det kan vi ta över en fika 😉

Kommentera

