Steg två

Hade ju tänkt mig att detta skulle vara min resa, tillbaka till mig själv liksom. Eller ännu hellre, ett nyare bättre jag förståss. Fast perfektion är svårt att överträffa, jag vet.. *självironi när den är som bäst* Alla resor börjar med ett steg. Min började med ny blogg. Sen blir det här steg två.

De som känner mig vet att jag har noll självbehärskning men däremot ett överflöd av tillfällig lathet och selektiv lättja. Min kära mor brukar försöka uttrycka sig lite lustigt ibland. Hon hävdar att enda gången jag haft bråttom var natten jag föddes, att jag kom två veckor för tidigt och ännu inte hämtat mig från det. Att sävligheten hon anklagar mig för att ha skulle gå i arv från min kära fader, fnys. Tycker snarare att jag planerar mitt liv så att jag ska slippa onödig stress. *ironi nu igen*

Anyhow. Självbehärskningen, eller bristen på den då, och lättjan min brukar ofta lägga krokben för mina planer till hälsosammare leverne. Hatar bantningskurer och gympass. Hatar flås och hungerskänslor. Så onödigt. Men nu har det ju hänt både ett som annat den senaste halvåret som gjort och gör att jag måste ta nya vägar i livet.

(I början av mars vaknade jag med vänstra sidan förlamad och har nu jobbat mig tillbaka till relativt normalt skede. Orsaken till detta är inte fastställd än och det äter mig inifrån. Men den historien tar vi en annan dag.)

Nu är det snart sex månader sedan jag fimpade min sista cigarett. *se där; inte helt utan självbehärskning ändå* Det, i samband med att jag kört både rullstol och rullator har tyvärr fått mig att gå upp i vikt. Nu står vågen på +10kg i jämförelse med i februari. Sen så kan jag ju med liten tyst röst erkänna att den redan i det skedet stod +5kg från vad jag skulle vilja väga. Nu är det väl inte hela världen detta, men i och med att min värld har krympt avsevärt så blir detta till en stor deal för mig.. Såååå.. Fläsket ska väck.

Har tänkt utmana mig själv. Ska försöka gå en ordentlig promenad varje dag jag är ledig, jobbar dessutom bara deltid. Ska börja dieta mig och för att göra det riktigt ordentligt och hålla mig motiverad har jag valt lchf metoden. Klickade lättsamt hem dessa två böcker från adlibris idag.

Klicka på bilderna för mera info via adlibris..

Bild

lchf2Nu vill jag ju gärna ha dessa små godingar genast och med det samma. Bara för att få börja dieta mig. Tjohej. Men man kan ju inte i förväg vet hur det kommer att gå, fast jag tror att jag kommer att bli smalare och snyggare än nånsin.  Hejja jag liksom. Steg två.

3 thoughts on “Steg två

  1. Lycka till med ditt nya liv! Vad skönt att höra att du är så pass långt på väg tillbaka till det normala. Då borde ju det där med vikt vara något av en bisak, men det är det ju aldrig för oss kvinnor. Det vet jag som kämpat med vikten hela livet.
    Jag började med strikt LCHF för ett antal år sedan, och gick snabbt ner i vikt, men sedan blev jag dålig. Min mage protesterade och jag fick våldsamma smärtor i matstrupen och halsbränna ovanpå det. Mina blodvärden sköt i höjden, och läkaren sa att jag måste sluta med kostföringen bums. Det gjorde jag, och magen hämtade sig fort, men halsbrännan och smärtorna i matstrupen har jag kvar. De gör sig påminda så fort jag blir psykiskt stressad eller när jag lutar mig framåt, t.ex. när jag dammsuger eller knyter ett par skor.
    Dock har jag sedan slutet av januari återigen ändrat min kosthållning. Jag kallar den LCNF – low carb, normal fat, Jag undviker alltså kolhydrater – inte strikt, tillåter mig t.ex. att äta kaffebröd när det vankas större festligheter, men bröd, potatis, pasta och ris har jag helt slutat med. Sedan överdriver jag inte fettintaget, men när jag äter fett, äter jag fullfeta varianter, men som sagt inte i några större mängder. Dessutom har jag börjat motionera (fast i sommar har det varit lite si och så med den saken) och brukar gå 30 minuter på mitt gåband ca 5 gånger/vecka. Ju äldre man blir och ju fler gånger man bantat, desto svårare blir det att gå ner i vikt har jag fått erfara, men men långsiktigthet går det. Sakta men säkert.
    Lycka till med ditt projekt!

    • Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter! Så mycket lättare och ge sig i kast med nya saker när man sett och hört andras historier. Ska hålla det bakom örat. Lycka till med motionen det är åtminstone så för mig att jag är så förbannat bra på undanflykter och ursäkter till varför jag ska få hoppa över träningen just den gången 🙂

Kommentera

